شنبه 06 فوریه 2016

پی آر پی

پلاکت درمانی یا پی آر پی prp چیست؟
پلاکت درمانی (سلول درمانی) یا PRP روش نوینی می باشد که بر اساس استفاده از فاکتورهای رشد پلاکتهای خون ، فیبر و بلاستها و سایر سلولهای بنیادی تحریک و باعث کلاژن سازی می شود. کلاژن نقش بسیار مهمی در حفظ طراوت و جوانی پوست دارد و با سنتز کلاژن جدید ،پوست جوانی و زیبایی خود را به تدریج به دست خواهد آورد.
چون در روش PRP به غیر از پلاکت خون از هیچ ماده خارجی استفاده نمی شود ، ایمن ترین روش درمانی در دنیا شناخته شده است . به علت اینکه در پی آر پی PRP از تحریک فیبروبلاستها استفاده می شود بدیهی است که اثرات درمانی آن به تدریج ظاهر گشته و شما می توانید اولین تغییرات مثبت را بعد از دو تا سه هفته از اولین درمان مشاهده نمایید . البته نتیجه مطلوب در پایان ماه دوم تا سوم حاصل خواهد شد.

کاربرد های پی آر پی :
• درمان درد
• طاسی سر یا ابرو
• چین و چروک ناشی از افزایش سن
• ترمیم زخم های قدیمی ناشی از بریدگی و سوختگی و…
• تسریع در ترمیم شکستگی های استخوانی و ضایعات غضروفی مثل آرتروز
• ترمیم اسکار های ناشی از جوش (آکنه) ، آبله مرغان
• چین و چروک و پف زیر چشم
• ترکیب با چربی و ساختن پرکننده طبیعی برای افزایش حجم آب ، گونه ، سینه و باسن
درمان التهاب فاشیای ی پلانتار (خار پاشنه) با روش PRP
Prp یک درمان برای قسمتهای آسیب دیده و ملتحب فاشیا پلانتار میباشد . در این روش ابتدا التهاب به مقدار کمی افزایش می یابد که قسمتی از پروسه درمان میباشد اما در نهایت prp شروع به ساختن کلاژن جدید برای التیام بخشیدن و تقویت کردن فاشیا پلانتار می کند . اجزای درمانی دیگر خون مثل stem cell ها به محل مورد نظر رفته و شروع به بازسازی میکند ، با prp هیچ کدام از عوارض مکرر تزریق استروئید بخصوص ازبین رفتن بافت دیده نمی شود و نتیجه prp اصلاح بافت است.
درمان دردهای شانه
درد های شانه معمولا در افرادی که فعالیت های مکرری مثل وزنه برداری یا ورزش هایی که در آن از راکت استفاده میگردد دیده میشود.
درمان درد های شانه توسط PRP
PRP درمان ایده آلی است که برای جلوگیری از انجام عمل جراحی و یا مصرف داروهای اضافی موجود می باشد

پلاسمای غنی از پلاکت پی آر پی قسمتی از اجرای درمان خون خود فرد می باشد که به ماهیچه ها یا تاندون های آسیب دیده تزریق میشود . کاهش التهاب و شروع به بازسازی6 هفته زمان می برد . بنا بر میزان صدمه ، درمان ثانویه ای طی 4 هفته ممکن است نیاز باشد. از بین رفتن درد طی 1 الی 2 هفته دیده می شود . StemCell ها به بافت های مورد نظر مثل عضله ، تاندون و یا رباط منتقل میگردند . در نهایت بازسازی باعث میشود که بافت به شکل مناسب رسیده و بافت قدرتمندی تشکیل شود .

درمان دردهای کمر با پی آر پی

دردهای کمر میتواند ناشی از دیسک کمر و یا آرتروز مهرهای کمر باشد . تشخیص از طریق گرفتن یک شرح حال ومعاینه کامل اعصاب میسر می ­باشدبیماران با داشتن یک آزمایش نرمال اعصاب وآنرمالی اسکلتی عضلانی تشخیص داده می­شوند.معاینه اعصاب هیچ مدرکی علیه تحت فشار بودن اعصاب را نشان نمی­دهد که به این حالتpiched never  می­گویند.50%از مواقع هر دو طرف مفصل ساکروایلیت دچار التهاب می­شود.

توصیه های درمانی :

• داروهای ضد التهاب در برخی موارد مفید هستند
  • فیزیوتراپی در برخی از موارد می تواند درد پشت و اسپاسم باسن را بهبود بخشد
  • دربرخی از موارد که درد بسیار شدید است ممکن است نیاز به یک بداک عصبی یا کورینرون باشد.

درمان دردهای کمر به روش PRP

PRP  مستقیما به مفصل ساکروایلیاک تزریق میشود . پاسخگویی استاندارد نسبت به التهاب ، بازسازی همراه با گرفتن نتیجه ای مطلوب معمولا طی 6 هفته رخ میدهد . از بین رفتن درد برای مدتی طولانی قابل انتظار می باشد .این روش درمانی پی آر پی بسیار قابل اطمینان بوده و عوارض آن بسیار کم است.

عملکرد پی آر پی چگونه است؟

با جمع شدن پلاکت ها و اکتیو شدن آنها روند دوباره سازی بافت ها و آزاد شدن مواد در درون آنها آغاز می شود. پی آر پی باعث می شود که پلاکت ها مانند یک داروی  محرک عمل کرده  و پروسه همیشگی و طبیعی ترمیم بافت را آغاز کنند.پس با دقت به نکات گفته شده می توان گفت یک ماده فعال که درون آن پلاکت ها  وضعیت طبیعی خود را حفظ می کنند، وقتی در بافت بدن قرار می گیرند بازسازی بافت آغاز می شود.در پی آر پی  کلاژن والاستین، با جمع شدن دسته ایی از سلول ها که برای باز سازی بافت ها به آنها نیاز است، ساخته می شود.حال عروق های تازه به وجود آمده و بافت ها ی ترمیم شده جوان می شوند و خطوط و چروک ها کمتر می شود.بهتر است بدانید که پی آر پی از تاثیرگذارترین روش ها برای فرستادن یک محرک در  فولیکولهای مو است که با تحریک شدن ،ریشه موهای ضعیف شده تقویت می شود.در ابتدا از بیمار خون گرفته شده و در کیت ها قرارمی گیرد بعد از اینکه خون بیمار سانترفیوژ شد برای فعال کردن پلاکت ها و تزریق کردن پی آر پی  همه شرایط آماده است.

درمان درد زانو با PRP

بسته به میزان آسیب دیدگی 1 تا 3 بار پی آر پی ممکن است نیاز باشد حتی برای بیمارانی که تحت جراحی قرار گرفته اند و همچنان درد دارند. PRP میتواند درد را از بین برده و بافت را ترمیم کند . این پروسه برای آسیب دیدگی های زانو شبیه به سایر پروسه های PRP است . محلی که نسبت به درد حساس است شناخته شده ، پوست به وسیله ی بتادین پرپ شده و بی حسی موضعی تجویز میشود ، در نهایت PRP به مفصل زانو تزریق میگردد .

درمان درد آرنج با PRP

PRP اثر بسزایی در درمان درد آرنج بخصوص درد آرنج تنیس بازان دارد . PRP در قسمت خارجی آرنج تزریق شده و در اطراف آن ناحیه بیشترین اثرات درمانی خواهد داشت

درمان درد شانه با PRP

پلاسمای غنی از پلاکت پی آر پی قسمتی از اجرای درمان خون خود فرد می باشد که به ماهیچه ها یا تاندون های آسیب دیده تزریق میشود . کاهش التهاب و شروع  به بازسازی6 هفته زمان می برد . بنا بر میزان صدمه ، درمان ثانویه ای طی 4 هفته ممکن است نیاز باشد. از بین رفتن درد طی 1 الی 2 هفته دیده می شود . StemCell ها به بافت های مورد نظر مثل عضله ، تاندون و یا رباط منتقل میگردند . در نهایت بازسازی باعث میشود که بافت به شکل مناسب رسیده و بافت قدرتمندی تشکیل شود .

درمان درد کف پا با PRP

پلاسمای غنی از پلاکت میتواند برای بیماران با التهاب فاشیای پلانتار (خارپاشنه) مفید واقع شود.

Prpیک درمان برای قسمتهای آسیب دیده و ملتحب فاشیا پلانتار میباشد . در این روش ابتدا التهاب به مقدار کمی افزایش می یابد که قسمتی از پروسه درمان میباشد اما در نهایت prp  شروع به ساختن کلاژن جدید برای التیام بخشیدن و تقویت کردن فاشیا پلانتار می کند . اجزای درمانی دیگر خون مثل  stem cell ها به محل مورد نظر رفته و شروع به بازسازی میکند ، با prp   هیچ کدام از عوارض مکرر تزریق استروئید بخصوص ازبین رفتن بافت دیده نمی شود و نتیجه prp  اصلاح بافت است.

پی-ارپی

مزایای پی آر پی

ماندگاری بلند مدت

روشی بسیار سریع و استریل که از مواد یک بار مصرف استفاده می شود.

احتمال حساسیت و آلرژی کم است

بیمار به بستری شدن احتیاج ندارد و به سرعت می تواند به کارهای روزانه خود بپردازد.

خطر ابتلا به عفونت پایین است چون از خون همان شخص در پی آرپی قسمت مورد نظر انجام می شود.

پی آر پی را چه کسانی انجام ندهند؟

افرادی که مشکلات پوستی و در مراتب بالاتر به سرطان پوست دچار هستند و زنانی که در دوران بارداری خود به بیماری های پوستی مانند پورفیری اختلال های انعقادی  کم بودن پلاکت ها در زمان عفونت های خون،اختلالات در پلاکت ها مبتلا شده اند.

بیماری که به هر دلیلی تب دارند.

کسانی که در 15روز گذشته کورتون استفاده کرده اند

فاصله جلسات پی آر پی چگونه باید باشد؟

پی آرپی باید به صورت مرتب و هر سه ماه یک بار انجام شود زیرا روند بازسازی بافت ها به سرعت بعد از انجام پی آر پی آغاز می شود و پس از یک ماه اثرات آن دیده می شود و بعد از سه تا چهار ماه می توان به وضوح دیده می شود.برای اینکه از نتیجه پی آر پی برای جوان شدن پوست  خود راضی باشد و نتیجه بهتری برای شما حاصل شود می توان همزمان از  دیگر روش ها ی لیزر فراکشنال و مزوتراپی در صورت  استفاده کند البته پیش از آن حتما باید با متخصص خود در این زمینه مشورت کنید.

سوالات متداول درباره پی آر پی (PRP)

چه مدت بعد از انجام پی آر پی می توان به فعالیت های روزانه پرداخت؟

درمان پی آر پی باعث اصلاح بافت ها  و ترمیم رباط ها با تحریک کردن پارامتر های رشد سلولی و اجزای خون انجام می شود.برای انجام این فرآیند مدت زمان چهار تا شش هفته تخمین زده می شود.انجام فعالیت های توان بخشی با پیشنهاد متخصص ممکن است برای بیمار لازم باشد.اگر بعد از انجام پی آر پی به طور مرتب با متخصص خود در ارتباط باشید می توانید با کمک و مشاوره او  می توانید هر چه سریع تر به انجام فعالیت های روزانه خود باز گردید.

درمان درد با پی آر پی (PRP) برای من موثر خواهد بود یا خیر؟

متخصص با انجام معاینه می تواند  این سوال شما را پاسخ گو باشد.پس از معاینه و بررسی مفصل ها در حالتی که به تاندون ها و رباط ها لطمه وارد شده باشد می توان گفت روش های قدیمی در این مورد پاسخ گو نخواهد بود و پی آر پی می تواند مفید واقع شود .همچنین PRPبرای دردهای شانه و زانو  بعد از عمل جراحی  موثر خواهد بود . اما بدانید تا زمانی که  توسط متخصص معاینه نشود نمی توان گفت این روش برای او مناسب است یا خیر.

PRPپی آر پی چگونه تاثیر خود را بر ناحیه مورد نظر می گذارد؟

پلاکت ها بعد ازاینکه  شش هفته از تزریق بگذرد همچنان فعال هستندو کلاژن های جدید را  تولید می کنند.پس با توجه به این نکته می توان گفت باز سازی کلاژن تا شش ما ه هم ممکن است زمان ببرد و بافت های آسیب دیده در این مدت ترمیم می شوند.البته با توجه به آسیب دیدگی بیمار ممکن است انجام پی آر پی چندین جلسه دیگر نیز پیشنهاد شود.

برای درمان به چند جلسه پی آر پی نیاز داریم؟

تعداد جلسات در بیماران متفاوت است و کاملا به میزان آسیب دیدگی بیمار بستگی دارد.در هر ناحیه ایی از بدن تزریق پی آر پی بین یک تا سه جلسه معمولا برای بیماران پاسخگو بوده است.فاصله بین جلسات بهتر است بین چهار تا شش هفته باشد.درتعداد جلسات هیچ محدودیتی وجود ندارد زیرا عوارض پی آر پی کم بوده و با تکرار تزریق PRP عوارض ها افزایش پیدا نمیکنند.

قبل از انجام پی آر پی چه آزمایش هایی باید انجام شود؟

برای PRPنیازی به دادن آزمایش یا تست خاصی نیست.

پی آر پی چگونه انجام می شود؟

در ابتدای کار از شما خون گرفته شده و خون جمع آوری شده در یک لوله ریخته شده و در دستگاه سانتریفوژ گذاشته می شود و این دستگاه با حرکات چرخشی اجزای خون را یکدیگر جدا کرده و پلاکت ها ی جدا شده از خون برای تزریق پی آر پی آماده است  و به ناحیه مورد نظر وارد خواهد شد.

هزینه پی آر پی چقدر است؟

پلاکت ها قبل از تزریق وارد کیت هایی می شوند هزینه پی آر پی با تعداد کیت ها برای ناحیه مورد نظر برآورد می شود.

منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم با تشکر کلینیک زیبایی نسیم

ارسال شده در پی آر پی توسط کلینیک نسیم